מעשר שני
מהדורת שוטנשטין
אריה שור
This is the first time I have used a Shottenstein Talmud and it will be the
last. Since maaser sheni has many
parallels in Bavli, one can easily compare the same sugyah in Halacha Brura and
Steinsoltz. The Shottenstein seems to have the unique ability to
take a simple sugyah and, using its weird sort of Hebrew, turn it into mishmash.
One way it does this is by constantly referring the reader to fuller explanations
in booklets which cannot be found outside the walls of Ponevitz. My feelings are if the GRA says the text is
corrupt and crosses out a sentence or moves a sentence that is good enough for
me. There is no need to prove that the original text is possible if we first assume
that cows can fly.
Comments
יא: 2-
מראה הפנים
תרומות נד לא יא
רשי בבא
בתרא יח א
ד"ה ואת
הכרישין
Why not just write poireau? (which is the
one word Rashi referred to)
Is it such a sin to use a word in a
foreign language?
יט. . -2 .
רק נחשבים כ"פירות"
ראה ריטב"א
מסכת בבא
מציעה מד
ב ד"ה
והא
מה
ב ד"ה
אלא
I could not find any
paragraph beginning with these words on these pages nor anything relevant on
the surrounding pages similar to the
שיטה מקובצת.
מד ב
ד"ה
לא יעשה
לא יעשה אדם סלעים דינרין
תימא דאמרינן לקמן דמחללין כסף על נחשה מדוחק
ואמאי והא לא מחללין טיבעא אפירא
ואע״ג נחשת הוי טיבעא לגבי פירא
ה״נ הוי דהבא טיבעא לגבי פירא
ואפ"ה אין מחללין עליה
סלעים
ויש לומר הכא מרבנן הוא ולא יעשה גליון תוס׳:
Nor anything similar
in the last of the four citations.
ר"ש
סיריליאו יט
ב
יט: : - 1
ראה
בין המשפתים מז לא
יט
אתוון
דאורייתא כח
לא טו
ל. -2
שער
המלך
The book
lacks a complete bibliography of the books used and as such one has to guess
which
שער המלך
It is
referring to in this case
יצחק בן משה נוניס-בילמונטי
מה. -2 :
האסורים
ליטמא למתים
לא לימטא
מז: -1
אגדת אליהו
איזה
דף? חלק א קיט:
נז. .-2
.
ראה
אנציקלופדיה תלמודית ערך
ודוי מעשר
ציון 173
This is the first time I have seen a
reference to a footnote in the Talmudic encyclopedia. However it is not the only one in the book. I believe
one of the editors is also an editor for the Talmudic Encyclopedia.
No comments:
Post a Comment