רבי יצחק בן יוסף מקורביל היה חכם שחי בזמן
בעלי התוספות בצרפת. בן המאה ה-13, נפטר בכ"ח באייר ה'ם', 29 באפריל 1280. כתב
את הספר "עמודי הגולה", הידוע יותר בכינויו ספר מצוות קטן.
ספר קושיות לאחד מן הראשונים באשכנז בן
דורם של תלמידי מהר"ם מרוטנברג יעקב ישראל סטל, ירושליים, תשסז
MS 01
בלייכא קושיות אות רמב bleich
MS 02 גמוטא
קושיות אות קלז Gemute
MS 03דונרין קושיות אות ל Donner
MS 04ודורא קושיות אות dure
MS 05 ינַג֧ח קושיות אות אמב angst
MS 06 לכִטְא קושיות אות רמב lichte
MS 07 מיר רַעַטׅיך קושיות אות קסזMeerretich
MS 08 קונְא קושיות אות רמב kuhne
MS 09 קַנְפְר קושיות אות קלז Konifere
MS 10 גראדילי"ש עמודי הגולה קצט gradilles
MS 11 הרינג"ש הגהות רבינו פרץ על עמודי הגולה רכבherring
MS 10 טרפ"א הגהות רבינו פרץ על עמודי הגולה רכב tripied
MS 12 ימריר עמודי
הגולה
germer
MS 13 פויי"ש הגהות רבינו פרץ על עמודי הגולה רכב pois
MS 14 פולי הגהות רבינו פרץ על עמודי הגולה רכב pouls
MS 15 קישו"נוש עמודי הגולה
ריב chênes
MS 16 בהו"ט רבינו שמשון מסכת כלים bahut
MS 17 בלטוייל רבינו שמשון מסכת כלים Wörtel
MS 18 לבודיי"ר רבינו שמשון מסכת כלים dévidoir
Not indexed
אספר״א - הגהות רבינו פרץ על הסמ״ק סימן קצ״ח שתש"א - עמודי הגולה ריב ((not indexed
טאנבא״ט טינב״ש ווילגאר״א - הגהות רבינו פרץ על הסמ״ק סימן רכ״ב (not indexed)
יושט"ש וקנא"ש - עמודי הגולה סמ״ק סימן רכ״ד (not indexed)
מיאצ״ה - הגהות רבינו פרץ על הסמ״ק סימן רכ״ב
פוי"ד - עמודי הגולה הגהות רבינו פרץ
על הסמ״ק סימן רכ״ב (not indexed)
פפ"א - הגהות רבינו פרץ על הסמ״ק סימן רכ״ב
פרט״ש ורישול״ש - סמ״ג עשין סימן מ״א
פשטיא״ה - הגהות רבינו
פרץ על הסמ״ק סימן רפ״ב
קרישפלינ״ש הנדובי
שדל״ש צירפוליי״ו סמ״ג עשין סימן מ״א
רי"ש - עמודי הגולה riz Provenç. ris, rice( (not indexed
שלניני"ץ - עמודי הגולה סימן רכב (not indexed)
ספר קושיות 01-08 MS
בלייכא MS 01 קושיות אות רמב bleich
"ומראיהו בלייכא" bleich pale חיור
"וכופר בלשון אשכנז
גופיר"
נוסח אחר: קַנְפְר אות קלז "וכופר בלשון אשכנז קַנְפְר”
במדרש לקט טוב בכופר- בגופר, מן זפת
בראשית ו יד
עֲשֵׂה לְךָ תֵּבַת עֲצֵי-גֹפֶר, קִנִּים
תַּעֲשֶׂה אֶת-הַתֵּבָה; וְכָפַרְתָּ אֹתָהּ מִבַּיִת וּמִחוּץ, בַּכֹּפֶר.
כופר זהו "אשכול הכופר"
שיר השירים א יד
אֶשְׁכֹּל הַכֹּפֶר דּוֹדִי לִי, בְּכַרְמֵי
עֵין גֶּדִי.
והוא גדל על אילן גופר, והוא ממין
המבטל תאוה.....לפיכך ציוה הקב"ה לו לכופר התיבה עם כופר
וכופר בלשון אשכנז גונפי"ר
בכתב יד אחר קַנְפְר "וכופר בלשון אשכנז קַנְפְר "
In Latin - conifer, pine pitch (pine maybe
an example of the pitch being synonymous with the name of the tree,
pining-weeping-sap), Konifere
דין גמוטא אישט פטרוגן MS 02 קושיות אות רמב Gemute
sein Gemute ist fertragen Sein
Gemüt ist vertragen
Even tempered מצב
רוחו נישא
דונרא MS 03 קושיות אות ל Donner
"שיבא קול דונרא בחורף"
דונרין "מה זה קול דונרין"
טונער אות ל "שיבא קול טונער
בחורף"
קול רעמים
Donner
thunder
Old High German donar
ודורא MS 04 קושיות
אות רמב dure
"ופניו כחושים ודורא באשכנז" רזה
dürftig
Yiddish dar wretched,
paltry, slender
ינַג֧ח MS 05 קושיות אות אמב angst
ינַג֧ח ? אנגסט angst פחד as oppose to kuhne
לכִטְא MS 06 קושיות אות רמב lichte
לכִטְא אות רמב "והוא לכִטְא ברצון lichte כנראה יש לתקן לִכטְא
אור מנורה וכאן מובנו מאיר פנים
מיר רַעַטׅיך MS 07 קושיות אות קסז Meerretich
"ממרתנא קורין בלשון אשכנז מיר
רַעַטׅיך"
מֵירתִיך
"ומֵירתִיך שתחילתו רך וסופו קשה"
ומאילו המינין תתקנו: מאגוזים, ומתאנים,
ותפוחים וממרתנא קורין בלשון אשכנז מיר רַעַטְיך
ומַמֵירַטְיך שתחילתו רך וסופו קשה.
הגיות מיימונית הלכות חמץ ופסח פ"ז
הי"ג
Meerretich, “ sea radish”, horseradish
ראה: לועזים לירקות שאדם יוצא
חובתו בפסח
קונְא MS 08 קושיות אות
רמב kuhne
"והוא מאד קונא.. וכשיכעוס או הוא
קונְא....והוא אינו קונְא "
אמיץ brave
Four humors according to Avicenna
עמודי גולה סמ"ק MS 10-18
גראדילי"ש MS
10
gradilles עמודי
הגולה גראדילי"ש
gradil TO 26a גרדיי''ל
gradil TO 26b גרדיי''ל
trépied; tripode;
tripod; dreifuß
ראה: גם טרפא בעמודי הגולה
TO 26a
עירובין קא א
TO 26b שבת קלח א - פרוש
בקונטרס שמסדר ביצים על כלי ברזל שקורין גרדי''ל ואין נראה
האסכלא
שקורין גרדיי''ל
קיטן
576 griddle
טרופיי"ש (1) dreifuss
tripod
(2) דריפו"ש dreifuss tripod
(3) גראדילי"ש gradilles, grills, gridiron
(4) רוש"ט roste, griddle
(5) טרפ"א
tripode
עמודי הגולה קצט
כלי סעודה צריכין טבילה, הילכך טרופיי"ש (1) בלע"ז (דריפו"ש) (2) אין צריך טבילה, דאף על גב ששופתין אליה הקדירה
של מאכל, מכל מקום כיון שאין נותנין עליו מאכל עצמו, אין צריך טבילה, אבל גראדיליש
(3) בלעז (רוש"ט) (4) צריך טבילה לפי שצולין עליו ממש המאכל עצמו דגים
או בשר.
(Only)
food utensils directly associated with the meal require tevillah. Therefore the
dreifuss does not require tevillah even though one puts the pot of food on it;
in any event no food is directly placed on it so it does not need tevillah.
However the gredil (roste) needs tevillah as food is roasted directly on it
whether fish or meat.
ולאפות המצות תחת
הטרפ"א נראה אסור ואף על פי שמשים גחילים לוחשים על הטרפ"א (5)משום דאין האש שעל גבי הטרפ"א שולט מיד
בעליונה של מצא ואת לידי חימויץ ויש נוהגים היתר שמחמת הטרפ"א (5) קודם וגם טוענין אותו בגחלים לוחשים מקודם וגם
מזה יש להחמיר ולהזהר דילמא אתי למיעבד בלי חימום הטרפ"א ובלא גחלים עליה
מתחילה כמו שרגילים לעשות בשאר ימות השנה.
To bake matzot under the
topfe is apparantly forbidden and even if we put burning coals on top of the
topfe, as the fire on top of the topfe does not immediately reach the upper
part of the matzah and it could become chumatz.
And there are those who have the custom of pre-heating the topfe
previously and also pre-heat it in hot coals
and this is also one should be strict and be careful lest one use a topf
which is not preheated and without hot coals on it like it is used the other
days of the year.
Fig.
02 misc
Fig. 03 misc
הגהות רבינו פרץ על עמודי הגולה רכב MS 11הרינג"ש
ודגים המלוחים כמו הרינג"ש (ארינג"ש)
סדור רשי ע׳ 291 סי׳ תרי״א:
ולכך אותו דג שקורין הריג״ש נהגו העם בהם היתר מפני שאין טמאים עולין עמהם
ולבדן הם נמלחים
ימרי"ר MS 12 עמודי גולה רכב germer
ריבולייד"וש רבינו פרץ revesquir
ומחמת רוב גשמים מתבקעין החיטן וצומחין וקורין בלשון לעז ימרי"ר
על כל ליזהר שלא יאכל מאותו ימריר מעורב בתבואה של פסח לפי שהרגילים הוא לאפות
מצות תוך הפסח ימריר=ירמי"ר
רבינו פרץ - על הדגן שצמח (שקורין ריבולייד"וש בלעז) אומר מורי
רבינו יחיאל מפרי"ש שזהו חמץ גמור
And concerning
the grain which has germinated (which is called revesquir) my teacher Rabbeinu
Yechiel from Paris said that it is absolutely chametz
revesquir, revyulo
germerraviver
revivere live again
פויי"ש MS 13
pois, Pissum sativum, peas
פול"י MS 14
Pouls, Provenc. Pols; Latin "puls",from Ancient Greek πόλτος poltos
"porridge"
Vicia faba var. faba, beans
הגהות רבינו פרץ על עמודי הגולה ספר מצוות הקטן סי' רכב
ועל הקטניות כגון פויי"ש ופול"י ועדשים וכיוצא בהם רבותינו
נוהגים בהם איסור שלא לאוכלם בפסח כלל, וכן נראה במדומה ששמעתי כל הפולים שלא
לבשלם בפסח כי אם במים רותחים מתחלת נתיתן בקדרה, וגדולים נוהגים בהם היתר, ומורי
יחיאל היה נוהג לאכול בפסח פול הלבן שקורין פויי"ש וגם היה אומר כן בשם
גדולים ומביא ראיה דאפילו באורז דחשיב ליה
A pulse is an annual leguminous crop yielding from one to twelve seeds of variable size, shape,
and color within a pod. Pulses are used for food for humans and other animals.
Included in the pulses are beans, peas and lentils.
קישו"נוש MS 15 עמודי גולה ריב
Chênes, oaks
ואותם התולעים
הנמצאים בקלח של ירקות ודחוקים מבפנים שאין חלל במקומם שיכלו לרחוש ולילך באשר הם
שם אין בהם משום שרץ השורץ על הארץ, ומיהו יש גדולים שאוסרים אותם קישונ"נוש
ואומרים שבאים בהם בעודם במחובר.
קיטן 2009 מנחות סג
א קֿישנ"א chesne אלון
קיטן 931 - הגרסה שבדפוסים קֿשטני"א בדפוס בומברג היא כנראה ניסיון
מוטעה להסביר את המלה בשם עץ-הערמון קֿשטיני"א chasténie כי לא יכלו האיטלקים לזהות
את העץ- קֿישנ"א, מאחר
שבשפתם האלון הוא quercia מלה שאינה דומה כלל ל- chesne
Chêne est le nom
vernaculaire de nombreuses espèces d'arbres et d'arbustes appartenant au genre
Quercu
One of the Old French words that appear for the first
time in Rashi.et Hist. Fin xies. judéo-fr. chasne, chaisne, chesne (Raschi Blondh., § 199 et 607)
בהו"ט MS 16 רבינו שמשון bahut
כלים כד ט
שָׁלשׁ מַשְׁפֵּלוֹת הֵן. שֶׁל זֶבֶל, טְמֵאָה מִדְרָס.
שֶׁל תֶּבֶן, טְמֵאָה טְמֵא מֵת. וְהַפֻּחְלָץ שֶׁל גְּמַלִּים, טָהוֹר מִכְּלוּם:
ברבינו שמשון ד"ה של זבל וכו' ויתכן שהן כעין אותן שבמקומינו בהו"ט
בלע"ז, ארוך כעין כוורת רחב מלמעלה וקצר מלמטה ותלוי מאחרין ברצועה רחבה המתוקנת
לאדם מלפניו. ונותן בו זבל לכרמים ומחובר בו מקל מאחריו ומגיע עד קרוב לארץ וכשרוצה
לנוח פושט רגליו לפניו מעט ונשען מעומד על גביו
A manure dispenser.. and it
is possible that this was similar to the what we used in our area called a
bahut. It is long like a beehive wide
above and narrow below and it is suspended on the back with a wide belt which
is attach to a man in front. In it is
put the manure for the vineyards and it has a staff behind it and when it is
lowered close to the ground and when the man wishes to rest, he extends his
legs a little and rests on the device standing up.
בלטוייל MS 17 רבינו שמשון
בלטווייל
Wörtel; whorl; spinnwirtel;
fuiseau (13th cent French)Wirtelstein Spindelringscheibe an einer Handspindel
כלים יא ו
פִּיקָה שֶׁל מַתֶּכֶת,
רַבִּי עֲקִיבָא מְטַמֵּא, וַחֲכָמִים מְטַהֲרִין. וּמְצֻפָּה, טְהוֹרָה. הַכּוּשׁ,
וְהָאִימָה, וְהַמַּקֵּל, וְסִמְפּוֹנְיָה, וְחָלִיל, שֶׁל מַתֶּכֶת, טְמֵאִין. וּמְצֻפִּין,
טְהוֹרִים. סִמְפּוֹנְיָה, אִם יֶשׁ בָּהּ קִבּוּל כְּנָפַיִם, בֵּין כָּךְ וּבֵין
כָּךְ טְמֵאָה:
ר"ע מברטנורה פיקה. כמין כדור קטן נקוב באמצע שמשימות הנשים בראש
הפלך שטוות בו כדי שיכבד:
ברבינו שמשון דבר
המתחיל פיקה . ונראה דהוא בלטוייל בלעז שהנשים משימות בכוש שמטווח בו ...
מרפא לשון - נראה לי ברטווייל
And it seems to me that the
picah is a the wortel that the women put on the spindle when they are weaving
Fig. 05 Misc
לבודיי"ר MS 18 נספ''א רבינו שמשון
dévidoir, reel
naspo aspo (Italian)
כלים פרק כ ג
מַקֵּל שֶׁעֲשָׂאוֹ בֵּית
יָד לְקַרְדֹּם, חִבּוּר לַטֻּמְאָה בִּשְׁעַת מְלָאכָה. הַדְּיוּסְטָר, חִבּוּר
לַטֻּמְאָה בִּשְׁעַת מְלָאכָה. קְבָעוֹ בִכְלוֹנָס, טָמֵא, וְאֵינוֹ חִבּוּר לָהּ.
עָשָׂה לוֹ דְיוּסְטָר, אֵין טָמֵא אֶלָּא צָרְכּוֹ.
ברטינורא
דיוסטר. כלי המשמש לשני צדדים. דיו, שנים. סטר, צד.
כדמתרגמינן לסטר חד. והוא מקל שיש בו שני נקבים אחד מלמטה ואחד מלמעלה, ושתי יתדות
תחובות בהן אחת ממזרח למערב ואחת מצפון לדרום, והנשים מסיכות בו את המטוה שבפלך, וקורין
לו נספ''א בלע''ז.
רבינו שמשון
דיוסטר וכו'
אית דגרסי דסטר והוא מקל כעין שהנשים עושות למשוך מטוה בכוש שיש בו נקבים
אחד מלמעלה ואחד מלמטה לשתי ידות תחובות בהן אחד מזרח ואחד מצפון לדרום ומוסכות
מטוה והוא לבודיי"ר בלע"ז
לבודיי"ר דבודייר
The
diyostar.. some have the version dastar
and it is a staff like the women use to pull the thread on the spindle
and it has holes, one on top and one one the bottom and inserted is are
handles, one going east and west and one one going south and north and it pulls
the threads.
Fig.
06 Misc
Not indexed
אספר״א הגהות רבינו פרץ על
הסמ״ק סימן קצ״ח
וכן גבי הגעלה, מהאי
טעמא בקרקע קשה ולא רכה ולא באבן, וטעמא משום שהקרקע קשה הוא אספר״א בלע״ז ומעברת
האיסור הנדבק בסכין
espare?
טינב"ש -הגהות רבינו פרץ על
הסמ״ק סימן רכ״ב
מיהו אומר ריב״א דקיימ׳
לן הלכה כר׳ יוסי דאמר עושין סריקין כעין רקיקין פירש עושין סריקין מצויירין כעין רקיקין
טינב״ש בלע״ז דאז אין לחוש בחמוץ בשהיית ציורן, וע״ז סומכים העולם לצייר המצות
מפני שעושין אותן עכשיו כעין רקיקין ווילגאר״א בלע״ז.
Tenebs?, vilgaria?
יושט"ש וקנא"ש
Kanne, botas, botils, cups, tankards, bottles
תוספות עבודה זרה לב ב'
וגם יושט"ש
וקנא"ש של עץ אף שלנו כיון שהם זפותין יאסרו אם נתן בהם יין שעה אחת
ולפי זה יש להתיר הקנא''ש והיושט''ש
אע''פ שהם זפותין דכיון שאין מכניסן לקיום והשתא ניחא כל מה שהקשינו לפרש''י רק
לשון גרודים אכן רבינו תם הקשה לו מן ההלכות גדולות שפירשו הני מילי נודות שאין
מכניסן לקיום אבל קנקנים שמכניסן לקיום לא ולפי זה אין להתיר הקנא''ש
זפותות אף על פי שאין מכניסן לקיום דומיא דנודות
עמודי הגולה סמ״ק סימן רכ״ד - בוט"ש וקאניש של עכו"ם רבינו תם (תוספות עבודה זרה לב, לד) התירם בסוף ימיו בהדחה
Also even our botas and kannen of wood as they
are lined with pitch, they are forbidden if he put wine in them for even a
short time.
מיאצ״ה הגהות רבינו פרץ על הסמ״ק סימן רכ״ב
ועל הדבש נראה דאסור בפסח, לא שנא בעיניה
ולא שנא שלא בעיניה ולא שנא על ידי משקה שקורין מיאצ״ה לפי שרגילין לערב בו קמח או
סולת,
meacho, mead
פוי"ד עמודי הגולה הגהות
רבינו פרץ על הסמ״ק סימן רכ״ב.
ומיהו גם לפי דבריו, נראה שאם נאפה יחד בכירה שקורין פוי"ד אין
לאסור כי אם אותה מצה, ולא האחרות דלא שייך ריחא כי אם על ידי תנור המכוסה למעלה
Feuer, fire, hearth,
pied tripeid
פפ״א - הגהות רבינו פרץ על הסמ״ק סימן רכ״ב
נהגו העולם לאפות קמח
סלת בתנור לצורך התינוקות לעשות ממנו פפ״א בלע״ז וסומכין על הא דאמרינן פרק
כל שעה דאפוי אינו בא לידי חימוץ,
Papp
פרט״ש ורישול״ש הגהות רבינו פרץ על
הסמ״ק סימן קנ״א
.ולפי דבריו הני פרט״ש
ורישול״ש פטורות וההיא דנטלן לאוכלן דמנחות דקאמר דמברך עליהם ברכת המוציא
fritoles and rissoles
קרישפלינ״ש הנדובי שדל״ש
צירפוליי״ו סמ״ג עשין סימן מ״א
תנן בפרק כל שעה (ל״ט
א׳) אילו ירקות שאדם יוצא ידי חובתו בפסח בחזרת ובעולשין, פירוש קרישפלינ״ש
בלע״ז ובלשון ערבי הנדובי ובלשון ספרד שדל״ש, ובתמכא, פירוש מרויי״א
בלע״ז ,ובחרחבינא, הוא הנקרא אצוא דדיקלא (שם), וצריך [לפרש שהוא] (שיהא) מין זרעים
כדאיתא התם בגמרא מה מצה מיני זרעים אף מרור מיני זרעים (ע״פ תד״ה אצוותא), ובמרור,
פירוש צירפוליי״ו בלעז, ויוצאין בקלח שלהן ואפילו יבש אבל בעלין יוצאין דווקא
לחין אבל לא יבשין כדמסיק בגמרא (שם ל״ט ב׳).
crespingo, endives, shadels?, chervils
פשטיא״ה הגהות רבינו פרץ על
הסמ״ק סימן רפ״ב
נ״א מצאתי ומתוך כך יש
ליזהר שלא לתת לחם בקערה שיש בו תבשיל אם היד סולדת בו, וכן פירי שאסור לתת הצלי או
הפשטיא״ה נגד האש בשבת אפילו
pastede
שלניני״ץ עמודי הגולה סמ״ק סימן רכב
וכן יש לאסור אותן בני מעים מלוחים כמו
הדרא דכנתא (שקורין שלניני״ץ בלע״ז) שרגילים לחולטן בחמין לפי שחולטין אותן בתוך הקדרה
שהיא בלועה מחמץ בעין כדפרישת
רשי חביצא. כעין שלניי''קוק
שמפררין בתוך האלפס לחם:
קיטן 34 - שלקי''ק: תבשיל
המתבשל בתוך סיר ובו פירורי לחם ועוד
Feuer, fire, hearth, pied (tripeid)
שתש"א עמודי גולה ריב
אמרו ר״י והר״ם שאם דש כותח שקורין שתש״א
במכתש של בשר, דמותר לאכלה בחלב, ואף על גב דאמרינן דבית לחרוסת כרותח, מכל מקום קימיין
לן כפירושא דלאו דוקא עלו דה״ה אם נתבשלו.
רי"ש עמודי הגולה
riz Provenç. ris, rice
not indexed as it is just a quote of Rashi
List of figures
Fig. 01 Misc
Four humors according to Avicenna
http://www.greekmedicine.net/b_p/Four_Temperaments.html
http://www.greekmedicine.net/images/four_temperaments.jpg
Fig. 02 Misc
http://www.mittelalter-schmiede.de/_media/mittelalter/dreifuss01_f.jpg
Fig. 03 Misc
http://www.outremer.co.uk/images/tower/kitchen.gif
Fig. 04 Misc
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ae/Weinbau_-_Psalter_1180_March_1.jpg
Fig. 05 Misc
http://www.fromsheeptoshawl.com/wp-content/uploads/2012/05/Bottom_Whorl_Drop_Spindle-199x300.jpg
Fig. 06 Misc
http://bodley30.bodley.ox.ac.uk:8180/luna/servlet/template/mediaTemplate
Flemish 1320-1330
Flemish Psalter MS.
Douce 6, folios 37v-(78-79)r.
No comments:
Post a Comment