Wednesday, November 25, 2015

לועזים ברבינו שמשון עמודי הגולה ספר קושיות MS 1-18


 

רבי יצחק בן יוסף מקורביל היה חכם שחי בזמן בעלי התוספות בצרפת. בן המאה ה-13, נפטר בכ"ח באייר ה'ם', 29 באפריל 1280‏. כתב את הספר "עמודי הגולה", הידוע יותר בכינויו ספר מצוות קטן.

 רבנו פרץ בן אליהו מקורביל. חי במאה ה-13 , נפטר בשנת 1295. מאחרוני בעלי התוספות.

ספר קושיות לאחד מן הראשונים באשכנז בן דורם של תלמידי מהר"ם מרוטנברג יעקב ישראל סטל, ירושליים, תשסז                                                                                    

MS 01   בלייכא קושיות אות רמב  bleich       

MS 02  גמוטא קושיות  אות קלז     Gemute 

   MS 03דונרין  קושיות אות ל       Donner  

   MS 04ודורא  קושיות אות                 dure

MS 05   ינַג֧ח  קושיות אות אמב          angst

MS 06   לכִטְא קושיות אות רמב           lichte

MS 07   מיר רַעַטׅיך קושיות אות קסזMeerretich  

MS 08   קונְא      קושיות  אות רמב       kuhne

MS 09  קַנְפְר קושיות  אות קלז     Konifere 

MS 10   גראדילי"ש         עמודי הגולה קצט                               gradilles

MS 11   הרינג"ש   הגהות רבינו פרץ על עמודי הגולה רכבherring       

MS 10   טרפ"א     הגהות רבינו פרץ על עמודי הגולה רכב     tripied

MS 12    ימריר       עמודי הגולה                                       germer

MS 13    פויי"ש הגהות רבינו פרץ על עמודי הגולה רכב              pois

MS 14   פולי    הגהות רבינו פרץ על עמודי הגולה רכב          pouls

MS 15   קישו"נוש   עמודי הגולה  ריב chênes       

MS 16 בהו"ט   רבינו שמשון         מסכת כלים       bahut   

MS 17 בלטוייל  רבינו שמשון        מסכת כלים         Wörtel

MS 18 לבודיי"ר רבינו שמשון        מסכת כלים       dévidoir              

 

Not indexed

אספר״א -  הגהות רבינו פרץ על הסמ״ק סימן קצ״ח שתש"א  - עמודי הגולה  ריב  ((not indexed

טאנבא״ט טינב״ש ווילגאר״א -  הגהות רבינו פרץ על הסמ״ק סימן רכ״ב (not indexed)

יושט"ש  וקנא"ש - עמודי הגולה סמ״ק סימן רכ״ד  (not indexed)

מיאצ״ה  - הגהות רבינו פרץ על הסמ״ק סימן רכ״ב

פוי"ד - עמודי הגולה הגהות רבינו פרץ על הסמ״ק סימן רכ״ב  (not indexed)

פפ"א - הגהות רבינו פרץ על הסמ״ק סימן רכ״ב

פרט״ש ורישול״ש - סמ״ג עשין סימן מ״א

פשטיא״ה - הגהות רבינו פרץ על הסמ״ק סימן רפ״ב

קרישפלינ״ש הנדובי שדל״ש צירפוליי״ו סמ״ג עשין סימן מ״א

רי"ש -   עמודי הגולה   riz Provenç. ris, rice( (not indexed

שלניני"ץ - עמודי הגולה סימן רכב (not indexed)

 

 

 

ספר קושיות 01-08 MS          

 

בלייכא   MS 01                        קושיות אות רמב  bleich

"ומראיהו בלייכא"  bleich pale חיור  

 קַנְפְר   MS 02   קושיות  אות קלז  

"וכופר בלשון אשכנז  גופיר"

נוסח אחר: קַנְפְר אות קלז   "וכופר בלשון אשכנז  קַנְפְר

במדרש לקט טוב בכופר- בגופר, מן זפת

בראשית ו יד

עֲשֵׂה לְךָ תֵּבַת עֲצֵי-גֹפֶר, קִנִּים תַּעֲשֶׂה אֶת-הַתֵּבָה; וְכָפַרְתָּ אֹתָהּ מִבַּיִת וּמִחוּץ, בַּכֹּפֶר.

כופר זהו "אשכול הכופר"

שיר השירים א יד

אֶשְׁכֹּל הַכֹּפֶר דּוֹדִי לִי, בְּכַרְמֵי עֵין גֶּדִי.

והוא גדל על אילן גופר, והוא ממין המבטל תאוה.....לפיכך ציוה הקב"ה לו לכופר התיבה עם כופר    

וכופר בלשון אשכנז גונפי"ר 

בכתב יד אחר קַנְפְר   "וכופר בלשון אשכנז  קַנְפְר "  

In Latin - conifer, pine pitch (pine maybe an example of the pitch being synonymous with the name of the tree, pining-weeping-sap), Konifere

 
דין גמוטא אישט פטרוגן   MS 02                   קושיות אות רמב                         Gemute
  sein Gemute ist fertragen     Sein Gemüt ist vertragen
     Even tempered                   מצב רוחו נישא

 
דונרא   MS 03 קושיות  אות ל    Donner

"שיבא קול דונרא בחורף"

דונרין "מה זה קול דונרין"

טונער אות ל "שיבא קול טונער בחורף"

קול רעמים  Donner  thunder

Old High German donar

 

ודורא    MS 04 קושיות אות רמב   dure

"ופניו כחושים ודורא באשכנז"    רזה  

dürftig              Yiddish dar     wretched, paltry, slender

 
ינַג֧ח      MS 05 קושיות   אות אמב angst

ינַג֧ח ? אנגסט angst      פחד as oppose to kuhne 

 
לכִטְא    MS 06 קושיות              אות רמב           lichte

לכִטְא אות רמב "והוא לכִטְא ברצון  lichte  כנראה יש לתקן   לִכטְא  אור מנורה  וכאן מובנו מאיר פנים

 
מיר רַעַטׅיך         MS 07 קושיות אות קסז Meerretich

 "ממרתנא קורין בלשון אשכנז מיר רַעַטׅיך"

מֵירתִיך  "ומֵירתִיך שתחילתו רך וסופו קשה"

ומאילו המינין תתקנו: מאגוזים, ומתאנים, ותפוחים וממרתנא קורין בלשון אשכנז מיר רַעַטְיך

ומַמֵירַטְיך שתחילתו רך וסופו קשה.

הגיות מיימונית הלכות חמץ ופסח פ"ז הי"ג

Meerretich, “ sea radish”, horseradish 
 ראה: לועזים לירקות  שאדם יוצא חובתו בפסח

 
קונְא     MS 08   קושיות  אות רמב           kuhne

"והוא מאד קונא.. וכשיכעוס או הוא קונְא....והוא אינו קונְא "  אמיץ  brave

 

 Fig. 01 Misc
 Four humors according to Avicenna

 
עמודי גולה סמ"ק      MS 10-18

גראדילי"ש   MS 10

            gradilles            עמודי הגולה      גראדילי"ש

            gradil                TO 26a              גרדיי''ל

            gradil                TO 26b              גרדיי''ל

trépied; tripode; tripod; dreifuß

ראה: גם טרפא בעמודי הגולה

 TO 26a עירובין קא א   

TO 26b  שבת קלח א -   פרוש בקונטרס שמסדר ביצים על כלי ברזל שקורין גרדי''ל ואין נראה

            האסכלא שקורין גרדיי''ל             

            קיטן 576                       griddle

טרופיי"ש (1)  dreifuss tripod

(2)   דריפו"ש dreifuss tripod

(3) גראדילי"ש gradilles, grills, gridiron

(4) רוש"ט   roste, griddle

(5) טרפ"א  tripode

עמודי הגולה      קצט

כלי סעודה צריכין טבילה, הילכך טרופיי"ש (1) בלע"ז (דריפו"ש) (2) אין צריך טבילה, דאף על גב ששופתין אליה הקדירה של מאכל, מכל מקום כיון שאין נותנין עליו מאכל עצמו, אין צריך טבילה, אבל גראדיליש (3) בלעז (רוש"ט) (4) צריך טבילה לפי שצולין עליו ממש המאכל עצמו דגים או בשר.

 

(Only) food utensils directly associated with the meal require tevillah. Therefore the dreifuss does not require tevillah even though one puts the pot of food on it; in any event no food is directly placed on it so it does not need tevillah. However the gredil (roste) needs tevillah as food is roasted directly on it whether fish or meat.

 

ולאפות המצות תחת הטרפ"א נראה אסור ואף על פי שמשים גחילים לוחשים על הטרפ"א (5)משום דאין האש שעל גבי הטרפ"א שולט מיד בעליונה של מצא ואת לידי חימויץ ויש נוהגים היתר שמחמת הטרפ"א (5) קודם וגם טוענין אותו בגחלים לוחשים מקודם וגם מזה יש להחמיר ולהזהר דילמא אתי למיעבד בלי חימום הטרפ"א ובלא גחלים עליה מתחילה כמו שרגילים לעשות בשאר ימות השנה.

 

To bake matzot under the topfe is apparantly forbidden and even if we put burning coals on top of the topfe, as the fire on top of the topfe does not immediately reach the upper part of the matzah and it could become chumatz.  And there are those who have the custom of pre-heating the topfe previously and also pre-heat it in hot coals  and this is also one should be strict and be careful lest one use a topf which is not preheated and without hot coals on it like it is used the other days of the year.

 

 
 


Fig. 02 misc
Fig. 03 misc

 

הגהות רבינו פרץ על עמודי הגולה רכב  MS 11הרינג"ש 

ודגים המלוחים כמו הרינג"ש  (ארינג"ש)

סדור רשי ע׳ 291 סי׳ תרי״א:

ולכך אותו דג שקורין הריג״ש  נהגו העם בהם היתר מפני שאין טמאים עולין עמהם ולבדן הם נמלחים

 
ימרי"ר  MS 12   עמודי גולה רכב germer

ריבולייד"וש        רבינו פרץ          revesquir

ומחמת רוב גשמים מתבקעין החיטן וצומחין וקורין בלשון לעז ימרי"ר על כל ליזהר שלא יאכל מאותו ימריר מעורב בתבואה של פסח לפי שהרגילים הוא לאפות מצות תוך הפסח ימריר=ירמי"ר
רבינו פרץ - על הדגן שצמח (שקורין ריבולייד"וש בלעז) אומר מורי רבינו יחיאל מפרי"ש שזהו חמץ גמור

 And because of the heavy rains the wheat seeds burst open and begin to grow which is called germer. One has to be careful that one should not eat from germinated grain mixed with the passach grain as we are accustomed to bake matzot during Pessach.

And concerning the grain which has germinated (which is called revesquir) my teacher Rabbeinu Yechiel from Paris said that it is absolutely chametz
revesquir, revyulo
germer
raviver
revivere  live again
  

פויי"ש  MS 13                                      

pois, Pissum sativum, peas
פול"י    MS 14                                                                                                

Pouls, Provenc. Pols; Latin "puls",from Ancient Greek πόλτος poltos "porridge"

Vicia faba var. faba, beans

הגהות רבינו פרץ על עמודי הגולה ספר מצוות הקטן סי' רכב

ועל הקטניות כגון פויי"ש ופול"י ועדשים וכיוצא בהם רבותינו נוהגים בהם איסור שלא לאוכלם בפסח כלל, וכן נראה במדומה ששמעתי כל הפולים שלא לבשלם בפסח כי אם במים רותחים מתחלת נתיתן בקדרה, וגדולים נוהגים בהם היתר, ומורי יחיאל היה נוהג לאכול בפסח פול הלבן שקורין פויי"ש וגם היה אומר כן בשם גדולים ומביא ראיה דאפילו באורז דחשיב ליה

A pulse is an annual leguminous crop yielding from one to twelve seeds of variable size, shape, and color within a pod. Pulses are used for food for humans and other animals. Included in the pulses are beans, peas and lentils.

 

קישו"נוש             MS 15    עמודי גולה ריב
Chênes, oaks
ואותם התולעים הנמצאים בקלח של ירקות ודחוקים מבפנים שאין חלל במקומם שיכלו לרחוש ולילך באשר הם שם אין בהם משום שרץ השורץ על הארץ, ומיהו יש גדולים שאוסרים אותם קישונ"נוש ואומרים שבאים בהם בעודם במחובר.

קיטן 2009 מנחות סג א  קֿישנ"א chesne    אלון

קיטן 931 - הגרסה שבדפוסים  קֿשטני"א בדפוס בומברג היא כנראה ניסיון מוטעה להסביר את המלה בשם עץ-הערמון קֿשטיני"א chasténie  כי לא יכלו האיטלקים לזהות את העץ- קֿישנ"א, מאחר שבשפתם האלון הוא quercia   מלה שאינה דומה כלל ל- chesne

Chêne est le nom vernaculaire de nombreuses espèces d'arbres et d'arbustes appartenant au genre Quercu
One of the Old French words that appear for the first time in Rashi.
et Hist. Fin xies. judéo-fr. chasne, chaisne, chesne (Raschi Blondh., § 199 et 607)

 

בהו"ט MS 16 רבינו שמשון  bahut

כלים כד ט

שָׁלשׁ מַשְׁפֵּלוֹת הֵן. שֶׁל זֶבֶל, טְמֵאָה מִדְרָס. שֶׁל תֶּבֶן, טְמֵאָה טְמֵא מֵת. וְהַפֻּחְלָץ שֶׁל גְּמַלִּים, טָהוֹר מִכְּלוּם:

ברבינו שמשון ד"ה של זבל וכו'  ויתכן שהן כעין אותן שבמקומינו בהו"ט בלע"ז, ארוך כעין כוורת רחב מלמעלה וקצר מלמטה ותלוי מאחרין ברצועה רחבה המתוקנת לאדם מלפניו. ונותן בו זבל לכרמים ומחובר בו מקל מאחריו ומגיע עד קרוב לארץ וכשרוצה לנוח פושט רגליו לפניו מעט ונשען מעומד על גביו

A manure dispenser.. and it is possible that this was similar to the what we used in our area called a bahut.  It is long like a beehive wide above and narrow below and it is suspended on the back with a wide belt which is attach to a man in front.  In it is put the manure for the vineyards and it has a staff behind it and when it is lowered close to the ground and when the man wishes to rest, he extends his legs a little and rests on the device standing up.

 Fig. 04 Misc

בלטוייל MS 17   רבינו שמשון בלטווייל
Wörtel; whorl; spinnwirtel; fuiseau (13th cent French)
Wirtelstein Spindelringscheibe an einer Handspindel
כלים יא ו

פִּיקָה שֶׁל מַתֶּכֶת, רַבִּי עֲקִיבָא מְטַמֵּא, וַחֲכָמִים מְטַהֲרִין. וּמְצֻפָּה, טְהוֹרָה. הַכּוּשׁ, וְהָאִימָה, וְהַמַּקֵּל, וְסִמְפּוֹנְיָה, וְחָלִיל, שֶׁל מַתֶּכֶת, טְמֵאִין. וּמְצֻפִּין, טְהוֹרִים. סִמְפּוֹנְיָה, אִם יֶשׁ בָּהּ קִבּוּל כְּנָפַיִם, בֵּין כָּךְ וּבֵין כָּךְ טְמֵאָה:

ר"ע מברטנורה  פיקה. כמין כדור קטן נקוב באמצע שמשימות הנשים בראש הפלך שטוות בו כדי שיכבד:

ברבינו שמשון דבר המתחיל פיקה . ונראה דהוא בלטוייל בלעז שהנשים משימות בכוש שמטווח בו ...

מרפא לשון - נראה לי ברטווייל

And it seems to me that the picah is a the wortel that the women put on the spindle when they are weaving

 
 


Fig. 05 Misc

 
לבודיי"ר               MS 18    נספ''א  רבינו שמשון

dévidoir, reel
naspo  aspo (Italian)
כלים פרק כ  ג

מַקֵּל שֶׁעֲשָׂאוֹ בֵּית יָד לְקַרְדֹּם, חִבּוּר לַטֻּמְאָה בִּשְׁעַת מְלָאכָה. הַדְּיוּסְטָר, חִבּוּר לַטֻּמְאָה בִּשְׁעַת מְלָאכָה. קְבָעוֹ בִכְלוֹנָס, טָמֵא, וְאֵינוֹ חִבּוּר לָהּ. עָשָׂה לוֹ דְיוּסְטָר, אֵין טָמֵא אֶלָּא צָרְכּוֹ.

ברטינורא

דיוסטר. כלי המשמש לשני צדדים. דיו, שנים. סטר, צד. כדמתרגמינן לסטר חד. והוא מקל שיש בו שני נקבים אחד מלמטה ואחד מלמעלה, ושתי יתדות תחובות בהן אחת ממזרח למערב ואחת מצפון לדרום, והנשים מסיכות בו את המטוה שבפלך, וקורין לו נספ''א בלע''ז.

רבינו שמשון

דיוסטר וכו'  אית דגרסי דסטר והוא מקל כעין שהנשים עושות למשוך מטוה בכוש שיש בו נקבים אחד מלמעלה ואחד מלמטה לשתי ידות תחובות בהן אחד מזרח ואחד מצפון לדרום ומוסכות מטוה והוא לבודיי"ר בלע"ז

לבודיי"ר דבודייר

The diyostar.. some have the version dastar  and it is a staff like the women use to pull the thread on the spindle and it has holes, one on top and one one the bottom and inserted is are handles, one going east and west and one one going south and north and it pulls the threads.

 

 


Fig. 06 Misc

 
Not indexed

אספר״א הגהות רבינו פרץ על הסמ״ק סימן קצ״ח

וכן גבי הגעלה, מהאי טעמא בקרקע קשה ולא רכה ולא באבן, וטעמא משום שהקרקע קשה הוא אספר״א בלע״ז ומעברת האיסור הנדבק בסכין

espare?

טינב"ש -הגהות רבינו פרץ על הסמ״ק סימן רכ״ב

מיהו אומר ריב״א דקיימ׳ לן הלכה כר׳ יוסי דאמר עושין סריקין כעין רקיקין פירש עושין סריקין מצויירין כעין רקיקין טינב״ש בלע״ז דאז אין לחוש בחמוץ בשהיית ציורן, וע״ז סומכים העולם לצייר המצות מפני שעושין אותן עכשיו כעין רקיקין ווילגאר״א בלע״ז.

Tenebs?, vilgaria?

יושט"ש וקנא"ש

 

Kanne, botas, botils, cups, tankards, bottles

תוספות עבודה זרה לב ב'

וגם יושט"ש וקנא"ש של עץ אף שלנו כיון שהם זפותין יאסרו אם נתן בהם יין שעה אחת

 ולפי זה יש להתיר הקנא''ש והיושט''ש אע''פ שהם זפותין דכיון שאין מכניסן לקיום והשתא ניחא כל מה שהקשינו לפרש''י רק לשון גרודים אכן רבינו תם הקשה לו מן ההלכות גדולות שפירשו הני מילי נודות שאין מכניסן לקיום אבל קנקנים שמכניסן לקיום לא ולפי זה אין להתיר הקנא''ש זפותות אף על פי שאין מכניסן לקיום דומיא דנודות

עמודי הגולה סמ״ק סימן רכ״ד - בוט"ש וקאניש של עכו"ם רבינו תם (תוספות עבודה זרה לב, לד)  התירם בסוף ימיו בהדחה

Also even our botas and kannen of wood as they are lined with pitch, they are forbidden if he put wine in them for even a short time.

 

מיאצ״ה הגהות רבינו פרץ על הסמ״ק סימן רכ״ב

ועל הדבש נראה דאסור בפסח, לא שנא בעיניה ולא שנא שלא בעיניה ולא שנא על ידי משקה שקורין מיאצ״ה לפי שרגילין לערב בו קמח או סולת,

meacho, mead

פוי"ד עמודי הגולה הגהות רבינו פרץ על הסמ״ק סימן רכ״ב.

ומיהו גם לפי דבריו, נראה שאם נאפה יחד בכירה שקורין פוי"ד אין לאסור כי אם אותה מצה, ולא האחרות דלא שייך ריחא כי אם על ידי תנור המכוסה למעלה

Feuer, fire, hearth, pied tripeid

פפ״א  - הגהות רבינו פרץ על הסמ״ק סימן רכ״ב

נהגו העולם לאפות קמח סלת בתנור לצורך התינוקות לעשות ממנו פפ״א בלע״ז וסומכין על הא דאמרינן פרק כל שעה דאפוי אינו בא לידי חימוץ,

Papp

פרט״ש ורישול״ש הגהות רבינו פרץ על הסמ״ק סימן קנ״א

.ולפי דבריו הני פרט״ש ורישול״ש פטורות וההיא דנטלן לאוכלן דמנחות דקאמר דמברך עליהם ברכת המוציא

fritoles and rissoles

קרישפלינ״ש הנדובי שדל״ש צירפוליי״ו סמ״ג עשין סימן מ״א

תנן בפרק כל שעה (ל״ט א׳) אילו ירקות שאדם יוצא ידי חובתו בפסח בחזרת ובעולשין, פירוש קרישפלינ״ש בלע״ז ובלשון ערבי הנדובי ובלשון ספרד שדל״ש, ובתמכא, פירוש מרויי״א בלע״ז ,ובחרחבינא, הוא הנקרא אצוא דדיקלא (שם), וצריך [לפרש שהוא] (שיהא) מין זרעים כדאיתא התם בגמרא מה מצה מיני זרעים אף מרור מיני זרעים (ע״פ תד״ה אצוותא), ובמרור, פירוש צירפוליי״ו בלעז, ויוצאין בקלח שלהן ואפילו יבש אבל בעלין יוצאין דווקא לחין אבל לא יבשין כדמסיק בגמרא (שם ל״ט ב׳).

crespingo, endives, shadels?, chervils

פשטיא״ה הגהות רבינו פרץ על הסמ״ק סימן רפ״ב

נ״א מצאתי ומתוך כך יש ליזהר שלא לתת לחם בקערה שיש בו תבשיל אם היד סולדת בו, וכן פירי שאסור לתת הצלי או הפשטיא״ה נגד האש בשבת אפילו

pastede

 

שלניני״ץ עמודי הגולה סמ״ק  סימן רכב

וכן יש לאסור אותן בני מעים מלוחים כמו הדרא דכנתא (שקורין שלניני״ץ בלע״ז) שרגילים לחולטן בחמין לפי שחולטין אותן בתוך הקדרה שהיא בלועה מחמץ בעין כדפרישת

רשי חביצא. כעין שלניי''קוק שמפררין בתוך האלפס לחם:

קיטן 34 - שלקי''ק: תבשיל המתבשל בתוך סיר ובו פירורי לחם ועוד

 

Feuer, fire, hearth, pied (tripeid)

 

שתש"א   עמודי גולה ריב

אמרו ר״י והר״ם שאם דש כותח שקורין שתש״א במכתש של בשר, דמותר לאכלה בחלב, ואף על גב דאמרינן דבית לחרוסת כרותח, מכל מקום קימיין לן כפירושא דלאו דוקא עלו דה״ה אם נתבשלו.

 

 

רי"ש     עמודי הגולה

 riz Provenç. ris, rice

not indexed as it is just a quote of Rashi

 

List of figures

Fig. 01 Misc

Four humors according to Avicenna

http://www.greekmedicine.net/b_p/Four_Temperaments.html

http://www.greekmedicine.net/images/four_temperaments.jpg

 
Fig. 02 Misc

http://www.mittelalter-schmiede.de/_media/mittelalter/dreifuss01_f.jpg

 
Fig. 03 Misc

http://www.outremer.co.uk/images/tower/kitchen.gif

 
Fig. 04 Misc

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ae/Weinbau_-_Psalter_1180_March_1.jpg

 
Fig. 05 Misc

http://www.fromsheeptoshawl.com/wp-content/uploads/2012/05/Bottom_Whorl_Drop_Spindle-199x300.jpg

 
Fig. 06 Misc

http://bodley30.bodley.ox.ac.uk:8180/luna/servlet/template/mediaTemplate

Flemish 1320-1330

Flemish Psalter MS. Douce 6, folios 37v-(78-79)r.

No comments:

Post a Comment